.

♥ Unieke creaties gemaakt met passie en een vleugje romantiek & brocante ♥

zondag 10 juni 2012

Vlierbloesem uit het bos

Een wandeling in het bos en je ziet overal vlierbloesem opduiken.

De vlierstruik is een gemakkelijke plant en groeit op veel plaatsen.
Ze kunnen héél groot en oud worden. De bloemen vormen tuilen
of bloemschermen.


De witte bloem bloeit van mei tot juni en lijkt precies op Brugse kant
en ruikt heerlijk.

Na de bloei volgen de zwarte bessen die rijp zijn in augustus en
donkerrood sap geven.


Vlieren zijn gezonde kruiden en geneeskrachtig.

Er zijn talloze recepten met vlier ... thee, siroop, jam, wijn en dit zowel
van de bloesems of van de bessen.

Hier een eenvoudig receptje voor vlierbloesemthee :
  • pluk 4 à 5 bloemschermen 
  • overgiet met kokend water
  • leg er enkele citroenverbenablaadjes en 3 kruidnagels bij
  • en laat niet langer dan 5 minuten trekken


Deze thee is lekker en goed voor de bloedcirculatie.

De avonden zijn toch wat kouder geworden dus een kopje vlierbloesemthee
drinken zal deugd doen!

Heb je niet onmiddellijk verse vlierbloesem bij de hand, dan kan je ook
nog gedroogde kopen bij de voedingswinkel.

Nog een kruidige avond,
liefs, Valerie

7 opmerkingen:

  1. Ik ben geen theedrinker.....maar je post ziet er gezellig uit....vooral als je dit zo uit de natuur plukt......dit maak je met koffie niet mee!!!!!
    Ik wens je alvast een fijne week & lieve groetjes,
    Silvia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He wat mooi is de struik, ik drink weleens vlierbessenthee..
    Genieten is dat als je uit eigen tuin kunt plukken.

    Fijne week!!!

    Lieve groetjes,
    ♥Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jee, wat leuk zeg, zo'n recept!!
    ik woon landelijk nen wij zijn omringt door vlier bomen......
    Ik zal het eens proberen.
    Dank je voor het delen, ik hou er wel van.
    Groetjes, Daphne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat grappig ik heb vanmiddag net een serie foto's gemaakt van de vlierbes
    hier in de tuin, ik vind de bloemschermen zo mooi!! en dankjewel voor het
    recept van de thee, dat ga ik zeker proberen!

    fijne week,
    lieve groet van Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, dat dronk ik vroeger ook! Hier in Noorwegen hebben we ook wel
    een vlier, maar ik weet nog niet of je de bessen en bloesems ook kunt gebruiken.
    Zien er toch heel anders uit!

    Veel liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk zo'n recept, wie weet probeer ik het ook wel eens uit!
    Een kopje thee in de avond is aan mij ook wel besteed.

    Een fijne dag!

    Groetjes,
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt voor je recept, ik heb nogal een slechte bloedsomloop dus dit komt echt van pas... en een vlierstruik heb ik hier ook in de tuin...ik probeer het alvast uit.

    Fijne week nog.

    Liefs
    Marieke

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je lieve reactie en bezoekje ... Tot een volgende keer ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...